Ny dansk kommentar til Lukasevangeliet

dr.theol. Niels Willert

Mandag 17. december 2018,  kl. 13:15 - 15:00

Aarhus, Danmark, Bygning 1451-331

Dr.theol. Niels Willert vil introducere sin kommende kommentar til Lukasevangeliet med særlig vægt på indledningen hertil. I denne berøres metodespørgsmål, tekst, sprog og stil, indhold og kompo­sition, kilder, genrespørgsmål, teologiske hovedtemaer i det lukanske værk, forfatter­spørgsmål, affattelses­tid- og sted samt skriftets adressat og formål. Niels Willert vil også komme ind på det særlige, der består i at skrive en kommentar til et evangelium, der udgør første bind i et værk, hvis andet bind er Apostlenes Gerninger.

Niels Willert, der i dag fungerer som sognepræst, har tidligere været ansat på den teologiske uddannelse på Aarhus Universitet (1983-91), hvor han især underviste i Lukasevangeliet.