Aarhus Universitets segl

Gnostikeren Kerinth om Kristus og den hellige ånd som due: Irenæus, Epifanius, Johannesåbenbaringen, Markusevangeliet og Alogerne som kilder for gnosticismens urhistorie

v/ Jan Dochhorn, Durham University Fællesforedrag for forskningsenhederne Ny Testamente og Den Kristne Orient

Oplysninger om arrangementet

Fredag 25. maj 2018,  kl. 13:15 - 15:30

Aarhus University, Building 1453-415

Kerinth har altid været en gåde i forskningen i forbindelse med den tidlige kristendom og gnosticismen. Han hører enten til forhistorien eller til en meget tidlig periode af gnosticismen. Diskussionen går på, om han kunne høre til (eller repræsentere) de såkaldte doketister, som Ignatius fra Antiokia (eller allerede Johannesbrevene?) kæmper imod. Den vigtigste kilde til at rekonstruere Kerinths teologi og agenda er Irenæus, men der eksisterer også en tradition hos Epiphanius, der kan kaste lys på hans kristologi, hans pneumatologi og hans forhold til de skrifter, der nu er del af Det nye Testamente.